پیامرسانی بر این جایگاه قرار میگیرد و بیواسطه و رو در رو با آنانی که گرداگردش را گرفته اند سخن میگوید. چشم در چشم مخاطبان میدوزد و پیامهایش را عرضه میدارد. واژگانی در حد و اندازه درک مخاطبانش برمیگزیند و پیام خویش را در قالب این واژگان به گیرندگان آن میفرستد. به آسانی و در لحظه، بازخورد پیامش را نیز دریافت میکند.
آنان که گرد او حلقه زده اند، اغلب به اعتبار و وثوق گفته هایش بهسان منبعی اطمینانبخش باور دارند و در برابر پیامهایی که میفرستد سدی دفاعی برنمیگزینند. بیشترشان به خواست خود و با گزینشی شخصی خود را در معرض این پیامها قرار داده اند و از این رو تأثیرپذیری خوبی دارند.
همین که فرستنده پیام احساس کند که مخاطبان دچار خستگی یا حواس پرتی شده اند، با افت و خیز بخشیدن به صدای خویش یا با سهیم کردن مخاطبان در گفتار خود و پرسیدن پرسشی از آنان و یا با طلب واکنشی مانند فرستادن درود بر آخرین پیامبر و خاندانش، هوش و حواس مخاطب را در اختیار میگیرد و باز به پیامرسانی مشغول میشود.
این شیوه از برقراری ارتباط و پیامرسانی که سالیان و سده های متمادی بهترین نمود آن در ماه محرم و در مساجد و تکایای سراسر ایران به چشم آمده است، با همه ویژگی های خود آن چنان استوار شده که بسیاری از اندیشمندان حوزه ارتباطات، "منبر" را "رسانه اسلام" نامیده اند.
منبرنشینان و روضه خوانان در ماه محرم و ایام سوگواری مشابه، به ارتباط گران و پیام رسانان وقایع صدر اسلام بدل شده اند که به ویژه به بازتاب رخداد کربلا و حماسه عاشورا میپردازند.
این پیام رسانان گاه خاطرات و روایتهای قیام خونین کربلا را بازگو میکنند، گاه شرح زندگی، مبارزه و شهادت کاروان نینوا را حکایت میکنند، گاه فلسفه قیام حسینی را تبیین میکنند، گاه از ضرورت رویارویی و ناسازگاری با ظلم و زور و فساد سخن میگویند و با بیانهای گونه گون، آیین فراگیر آزادگی و ظلم ستیزی را گسترش میدهند.
روضه خوانان که پیام رسانان عاشورا از رسانه منبرند، همواره در معرض دید و در دسترس مخاطبان بوده اند. این نزدیکی موجب همگونی و شناخت بیشتر آنان از گیرندگان پیام شده و همواره برقراری ارتباط دوسویه را تسهیل کرده است.
منبرنشینان چندان در پی بهره گیری از ابزار و فناوریهای نو و پیچیده نبوده و به طبیعت زندگی مردم نزدیکترند. واژگان انتخابی و بیانشان به توده مردم نزدیک بوده است. هم سخن و هم زبان مخاطبان بوده و در ارسال پیام به گیرندگان آن با دشواری کمتری دست و پنجه نرم کرده اند.
پیام رسانان محرم، معمولاً سوا از حاکمان و مستقل از منافع حاکمیتی بوده و در پیوند مستقیم با رعایا میزیسته اند. این نزدیکی با توده مردم، بی نیازی به زمامداران و آزادی از سلطه حکام، به بقا و ماندگاری آنان در میان مردم یاری رسانده است و پذیرش پیامشان از سوی مخاطبان را آسانتر کرده است.
تکیه زنندگان بر منبر، پرشمار و پرتنوع بوده اند. گوناگونی، فراوانی و پراکندگی آنان در شهرها و روستاهای کشور نیز به دوامشان یاری رسانده است و آنان را از واپایش، نظارت و سانسور حکومت تا اندازه بسیاری در امان داشته است.
ارتباط گران عاشورایی پیام های محرم را با بهره گیری از ارتباطات میان فردی، رو در رو، چهره به چهره و بیواسطه، با اثرگذاری بیشتری منتقل کرده و این پیامها را چه از نظر محتوایی و چه به لحاظ شکلی به گونه ای که به زبان و درک مردم نزدیک تر باشد ارایه میکرده اند.
پیروزی خون بر شمشیر، دوری جستن از ذلت، زیبنده دیدن شهادت و ایثار، همه روز را عاشورا و همه جا را کربلا دانسن، سرفرود نیاوردن در برابر دشمنان حق و راستی، آزادگی و شجاعت، پیرایش دین از انحرافات، سفارش به نیکی و بازداشتن از بدی، و... از جمله پیامهایی است که از رسانه منبر گاه در قالب حکایات واقعه کربلا و گاه در شکل و شمایل تفسیری و توضیحی از انگیزه ها و علل رخداد عاشورا به مخاطبان رسیده است.
ناروا نیست اگر این سکوی چند پله ای را رسانه ای مهم، موثر، پرمخاطب و پرنفوذ در رساندن پیامهای ماه محرم، حماسه عاشورا و رویداد کربلا بدانیم.
در پیوند با این نوشتار:
کارکردهای پیام در محرم ؛
سادگی و پیچیدگی در پیامهای محرم ؛
دین در تلویزیون و گردی که گردو نیست!
آنان که گرد او حلقه زده اند، اغلب به اعتبار و وثوق گفته هایش بهسان منبعی اطمینانبخش باور دارند و در برابر پیامهایی که میفرستد سدی دفاعی برنمیگزینند. بیشترشان به خواست خود و با گزینشی شخصی خود را در معرض این پیامها قرار داده اند و از این رو تأثیرپذیری خوبی دارند.
همین که فرستنده پیام احساس کند که مخاطبان دچار خستگی یا حواس پرتی شده اند، با افت و خیز بخشیدن به صدای خویش یا با سهیم کردن مخاطبان در گفتار خود و پرسیدن پرسشی از آنان و یا با طلب واکنشی مانند فرستادن درود بر آخرین پیامبر و خاندانش، هوش و حواس مخاطب را در اختیار میگیرد و باز به پیامرسانی مشغول میشود.
این شیوه از برقراری ارتباط و پیامرسانی که سالیان و سده های متمادی بهترین نمود آن در ماه محرم و در مساجد و تکایای سراسر ایران به چشم آمده است، با همه ویژگی های خود آن چنان استوار شده که بسیاری از اندیشمندان حوزه ارتباطات، "منبر" را "رسانه اسلام" نامیده اند.

این پیام رسانان گاه خاطرات و روایتهای قیام خونین کربلا را بازگو میکنند، گاه شرح زندگی، مبارزه و شهادت کاروان نینوا را حکایت میکنند، گاه فلسفه قیام حسینی را تبیین میکنند، گاه از ضرورت رویارویی و ناسازگاری با ظلم و زور و فساد سخن میگویند و با بیانهای گونه گون، آیین فراگیر آزادگی و ظلم ستیزی را گسترش میدهند.
روضه خوانان که پیام رسانان عاشورا از رسانه منبرند، همواره در معرض دید و در دسترس مخاطبان بوده اند. این نزدیکی موجب همگونی و شناخت بیشتر آنان از گیرندگان پیام شده و همواره برقراری ارتباط دوسویه را تسهیل کرده است.
منبرنشینان چندان در پی بهره گیری از ابزار و فناوریهای نو و پیچیده نبوده و به طبیعت زندگی مردم نزدیکترند. واژگان انتخابی و بیانشان به توده مردم نزدیک بوده است. هم سخن و هم زبان مخاطبان بوده و در ارسال پیام به گیرندگان آن با دشواری کمتری دست و پنجه نرم کرده اند.
پیام رسانان محرم، معمولاً سوا از حاکمان و مستقل از منافع حاکمیتی بوده و در پیوند مستقیم با رعایا میزیسته اند. این نزدیکی با توده مردم، بی نیازی به زمامداران و آزادی از سلطه حکام، به بقا و ماندگاری آنان در میان مردم یاری رسانده است و پذیرش پیامشان از سوی مخاطبان را آسانتر کرده است.
تکیه زنندگان بر منبر، پرشمار و پرتنوع بوده اند. گوناگونی، فراوانی و پراکندگی آنان در شهرها و روستاهای کشور نیز به دوامشان یاری رسانده است و آنان را از واپایش، نظارت و سانسور حکومت تا اندازه بسیاری در امان داشته است.
ارتباط گران عاشورایی پیام های محرم را با بهره گیری از ارتباطات میان فردی، رو در رو، چهره به چهره و بیواسطه، با اثرگذاری بیشتری منتقل کرده و این پیامها را چه از نظر محتوایی و چه به لحاظ شکلی به گونه ای که به زبان و درک مردم نزدیک تر باشد ارایه میکرده اند.
پیروزی خون بر شمشیر، دوری جستن از ذلت، زیبنده دیدن شهادت و ایثار، همه روز را عاشورا و همه جا را کربلا دانسن، سرفرود نیاوردن در برابر دشمنان حق و راستی، آزادگی و شجاعت، پیرایش دین از انحرافات، سفارش به نیکی و بازداشتن از بدی، و... از جمله پیامهایی است که از رسانه منبر گاه در قالب حکایات واقعه کربلا و گاه در شکل و شمایل تفسیری و توضیحی از انگیزه ها و علل رخداد عاشورا به مخاطبان رسیده است.
ناروا نیست اگر این سکوی چند پله ای را رسانه ای مهم، موثر، پرمخاطب و پرنفوذ در رساندن پیامهای ماه محرم، حماسه عاشورا و رویداد کربلا بدانیم.
در پیوند با این نوشتار:
کارکردهای پیام در محرم ؛
سادگی و پیچیدگی در پیامهای محرم ؛
دین در تلویزیون و گردی که گردو نیست!
حیف که برخی از منبرنشینان قدر و منزلت جایگاهشان را به درستی درک نمی کنند و شأن آن را آنطور که لازم است رعایت نمی کنند.
پاسخحذفناروا نیست اگر این سکوی چند پله ای را رسانه ای مهم، موثر، پرمخاطب و پرنفوذ در رساندن پیام...
پاسخحذفنه بهراستی ناروا نیست و منبر دقیقا همین ویژگی را دارد. اما بازخورد پیام لزوما در این رسانه ، یعنی منبر، وجود ندارد یا لااقل در همه جا دیده نمیشود.
این بستگی به نوع منبر و سخنران و مراسمی دارد که برپا شده است.
پاینده باشی
منبر، تریبون اسلام است. واعظان و سخنوران مذهبی در طول تاریخ ایران اسلامی از این تریبون استفاده کرده اند. کربلا هم که نمک همه محافل مذهبی است.
پاسخحذف