همیشه شیر اگر رفت، بیشه میماند
اگر به دست تبر، قامت درخت شکست
میان باغ، در این خاک، ریشه میماند (نسترن مكارمي)
هارولد لاسول برای روشن ساختن یک کنش ارتباطی، پاسخ به 5 پرسش را سزاوار میبیند که چه کسی، چه پیامی را، از چه راهی، به چه کسی و با چه تأثیری منتقل میکند؟
از نگاه او، یکی از عناصر پنجگانه در هر کنش ارتباطی، "پیام"(Message) است که به چیزی گفته میشود که در فراگرد ارتباط از فرستنده به گیرنده انتقال مییابد.
اندیشمندان دانش ارتباطات، گونههای مختلفی را برای پیام برشمرده اند (همچون کلامی یا غیر کلامی بودن)، آن را دارای سازههای مختلفی دانسته اند (همچون رمز، محتوا و یا چگونگی ارایه) و کارکردهای چندگانه ای را به آن نسبت داده اند (همچون کارکرد آگاهیبخشی یا کارکرد نظارتی).
ماه محرم، رخدادهای نهمین و دهمین روز از این ماه که به تاسوعا و عاشورا شهرت یافته است، آموزهها و اندرزهای آن واقعه شگفت و سوگواری شیعیان بر رنجهای یک پیشوای دینی و خانواده او، سرشار از پیامهایی است که در طول سدههای پیاپی در قالبهای گوناگون و به شیوههای متنوعی به مخاطبان خود رسیده است و این پیامرسانی همچنان در گستره ای فراخ تداوم دارد.
پیامهای محرم نیز بهسان هر پیام دیگری توان انتقال به شیوهها و قالبهای مختلف را با کارکردهای گونهگون دارا بوده و در همه سالهای گذشته در سرزمینهای مختلف از این توان ذاتی بهره برده و مخاطبان خود را یافته است.
پیشنیاز هر ارتباط موثری، دریافت و فهم پیام از سوی گیرنده است و چنانچه گیرنده ناتوان از درک پیام باشد، این ارتباط به کمال خود نرسیده است. از این منظر پیام باید برای مخاطب ساده باشد تا او بتواند به رمزگشایی و فهم آن دست یابد. پیامی که پیچیده، گنگ و نارسا باشد، از میزان فهم مخاطب میکاهد و به برقراری ارتباطی مفید و پرمایه آسیب میرساند. از سوی دیگر، سادگی بیش از اندازه موجب ملالتبار شدن پیام و آزردگی مخاطب میشود. اطلاعاتی که از پیش معلوم باشند و از سوی گیرنده پیشپا افتاده و بیاهمیت تلقی شوند، مایه راندن مخاطب از ارتباط شده و باز هم به این فرایند آسیب میزنند.
پیامهای محرم از این منظر دارای هر دو چهره "سادگی" و "پیچیدگی" هستند و یکی از رازهای ماندگاری این پیامها و توانمندیشان در ارتباط گیری با اقشار مختلف مخاطبان -از توده سادهپسند تا فرهیختگان دشوارپسند- در همین دوگانگی است.
پیامهای محرم از یک سو ساده و همهفهم هستند. ستمی دلخراش بر خاندانی پاک رفته است، جمعی کوچک و خانوادگی مورد یورش جنگاورانی پرشمار با سازهای جنگی گونهگون قرار گرفته اند، آنان که بر این جمع کوچک تاخت آورده اند، از دادن جرعه ای آب نیز دریغ ورزیده اند، گروه کوچکی که ستم بر ایشان رفته است، از نزدیکان و وابستگان پیامبر قوم بوده اند، یورش آورندگان بر کودکی شیرخواره هم رحم نیاورده اند، این سو تصویری یکسره پاکی، مظلومیت، مهرورزی، عصمت و شجاعت است و آن سو به تمامی ترسیم ستم، ددمنشی، دنیا داری و شقاوت.
همین رویارویی ساده و همه فهم میان دو گروه خیر و شر، سرشار از پیامهایی پیچیده در لفافه برای رمزگشایی از سوی مخاطبان نخبه و فرهیخته نیز هست. پیامهایی همچون شناسایی دو سیره حسینی و یزیدی، بررسی چگونگی تنها ماندن فرزند پیامبر(ص) در میان آنان که خود را صحابه و جانشین او میخواندند، لزوم بیعت نکردن و همراهی نداشتن با حاکم جائر و ستمکار، ضرورت زدودن تحریفهایی که بر دامن دین نشسته است و اصلاح در دین امت پیامبر(ص)، پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر، ستمستیزی و سر در برابر ظلم فرود نیاوردن، پاس داشتن آزادگی حتی در صورت بیباوری به دین و نیز زیبا دیدن همه رنجهایی که آدمی در راه حق بر خویش میخرد آن چنان که بگوید: "ما رأیت الا جمیلاً".
پیامهای محرم با چنین دوگانگی در سادگی و پیچیدگی توانسته اند در میان هر گروهی از مخاطبان خویش به تقویت فرایند ارتباط بینجامند و خواص و عوام را به یک اندازه شیفته و مشتاق خویش سازند. هم ساده باشند تا توده مردم امکان رمزگشایی آنها را داشته باشند و هم پیچیده و نیازمند کنکاش های مکرر تا بر فرهیختگان نیز خستگی و ملال چیره نشود.
این پیامها که همیشه تازه اند و در هر دوره تاریخی توان مصداقیابی و انتشار دارند، افزون بر دو چهره "سادگی" و "پیچیدگی" که در این نوشتار بدانها اشاره رفت، از منظر سازهها، کارکردها، قالبها و یا شیوههای انتقال نیز دارای ویژگیهایی خاص هستند که به مانایی و ماندگاریشان یاری رسانده است و اگر مجالی باشد از آنها خواهم نوشت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر