انتشار این عکس تکاندهنده که بعدها به نماد جنگ ویتنام تبدیل شد، خشم مردم را برانگیخت و حتی رقابتهای انتخاباتی آمریکا را متأثر ساخت. برخی قدرتمندی این تصویر و پیامرسانی پرنفوذش را تا آنجا دانسته اند که آن را در شمار یکی از عوامل موثر در پایان جنگ ویتنام بر میشمرند.
ژنرال لوان بعدها در آمریکا به پیتزافروشی روی آورد ولی هنوز از پیامدهای آن تصویر در امان نبود آنچنانکه بر در رستورانش نوشتند: "ما می دانیم تو که هستی!" و او ناگزیر به ترک حرفه اش پرداخت و چندی بعد بر اثر سرطان درگذشت.
آدامز خود در اینباره نوشت: "ژنرال، چریک ویت کنگ را کشت و من ژنرال را با دوربینم کشتم. هنوز عکس قویترین سلاح در دنیاست".
عکسهایی از این دست با آوازه ای که مییابند، بیرون از مرزهای یک شهر یا کشور و فراتر از مرزهای زمانی به پیامرسانی می پردازند و بدون نیاز به شرح و تفسیر، خود به گویاترین گونه ممکن و به زبانی مشترک میان آدمیان به آگاه سازی آنان همت میگمارند.
در چنین مواردی است که یک تصویر گویاتر از هزار واژه و عبارت عمل میکند و فراتر از زمان و مکان خود رویدادی را در تاریخ ماندگار میسازد و پیوسته در انتقال پیام میکوشد.
عکاسی، ثبت لحظه ای از حال است برای آینده و پلی است که امروز و فردای ما را به دیروزمان پیوند میزند و فردا با دیدن عکسی از امروز و دیروز، به همان حس پیشین میرسیم بیهیچ کهنگی و دگرگونی.
ماندگار شدن خشونت، ترس، شادی، اندوه و... در یک تصویر، آن حس و پیام نهفته در آن رویداد را برای همیشه مانا میسازد و از این رو میتوان عکس را رسانه ای برای پردوام ساختن یک پیام و انتقال بی کم و کاست آن به آیندگان دانست. (به گمانم آشکار است که تأکیدم در این نوشتار بر عکسهای خبری است)
نمونهها فراوانند از عکسهایی که رخدادی را در قاب خود جاودانه ساخته اند و با فریادی بیصدا به جریانسازی و اثرگذاری در میان آدمیان پرداخته اند.
عکسهایی که به ثبت فروپاشی دیوار برلین پرداخته اند، هنوز شادی و شور مردمی را نشان میدهند که در دو سوی دیوار با هر وسیله ای به خراب کردن مانعی میپردازند که نزدیک به 30 سال بین آنان جدایی افکنده بود. این تصاویر از فرو ریختن دیواری خبر میدهند که بارزترین نماد دوران جنگ سرد بود و ناپدید شدن آن را آغاز دوره نوینی در روابط شرق و غرب دانسته اند.
عکسهایی که ددمنشیهای روی داده در زندان گوانتانامو را به تصویر کشیده اند، هنوز از سیاهدلی و ستمکاری انسانهایی خبر میدهند که همنوع خود را به زشتترین شیوه ای پست میدارند و خوار میشمرند.
عکس پرآوازه ای که اعدام نیروهای کمونیست در خیابانهای شانگهای به دست پلیس را نشان میدهد، از سنگدلی جاری میان آدمیان خبر میدهد که بدین آسودگی مغز همنوع خود را بر کف خیابان متلاشی میکند و یا با آرامش –همانند سربازان کومینتانگ که در آن عکس تماشاگر چنین صحنه ای هستند- به نظاره گری میپردازد.
"مارگارت بورک وایت" در جنگ کره توانست چهره دیگری از خشونت و سختدلی انسان را با دوربین خود ماندگار کند که در آن، یک سرباز کره جنوبی پس از جدا کردن سر سربازی از کره شمالی، شادمان لبخند میزند.
تصویر "محمد الدوره"، پسر یازده سالی فلسطینی که به همراه پدر در قربانگاه نظامیان صهیونیست گرفتار شد نیز به نمادی از مظلومیت فلسطینیان و قساوت اسراییلیان بدل شده است. آنان در کنار دیوار و در بیپناهی کامل، وحشتزده در خود مچاله شدند و در پاسخ به التماس پدر، تنها گلوله بود که نصیب محمد شد.
در ماههای اخیر نیز عکسی از ایران، آوازه ای فراتر از مرزهای این کشور یافته و خود به نمادی از یک رویداد درخور توجه بدل شده است. ایرانیان پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با اعتراض به نتایج اعلام شده این انتخابات به خیابانها آمدند و در یکی از این ناآرامیهای اعتراضی، دختری بر اثر اصابت گلوله بر کف خیابانهای پایتخت افتاد و با چشمانی باز در حالیکه خون بر چهره اش میدوید، در دم جان باخت.
تصویر شوک برانگیز قتل "ندا آقاسلطان" که هر بیننده ای را رنجیده و اندوهگین میساخت، به سرعت به رسانههای خبری بینالمللی راه یافت و به نمادی از حرکت اعتراضی ایرانیان تبدیل شد.
این تصویر دردناک و آزاردهنده، بینیاز از هر شرح و تفسیر و توضیح، صدای اعتراض مردمی شد که "اعتماد" را خدشهدار دیده بودند و پیام چنین مردمی را فراتر از مرزهای زمان و مکان ماندگار ساخت.
این مطلب در سایت "آینده" با نشانی زیر انتشار یافت:
پاسخحذفhttp://www.ayandenews.com/news/15020/
باریکلا تو آینده خوندم خبرتو .... موفق باشی
پاسخحذفاین مطلب در سایت "جوان فردا" (سایت جوانان کارگزاران سازندگی استان تهران)در لینک زیر منتشر شد:
پاسخحذفhttp://www.javanfarda.com/news.aspx?id=2953
مطلب بسيار زيبايي بود
پاسخحذفبه شما با اين ذهن باز تبريك مي گم
اميدوارم موفق باشيد
مقاله شما را در آينده ديدم...
پاسخحذفزيبا و تاثير گذار بود
سلام
پاسخحذفحميد جان انگاري دل تو هوس كتك كرده
بابا بي خيال
اصولا به من و تو چه كه اصولگرايي در عكس و سياست چيه
فعلا اصولگرايي منطقي در سكوت است
ميگي نه
از لباس شخصي ها بپرس
(عبدلي)
سوژه جالبی است. البته از این عکسهای خبری مانگار مثالهای فراوانی وجود دارد و می توانی این مطلب را حسابی بسط بدهی. عکس مربوط به نشست سران سه ابرقدرت در سعد آباد تهران در زمان جنگ جهانی، عکس ورود حضرت امام به ایران پس از تبعید، عکس روزنامه اطلاعات با تیتر (شاه رفت) و...
پاسخحذفاین مطلب در پایگاه اینترنتی (مرکز خبر و اطلاعات ایرانیان) درج شد:
پاسخحذفhttp://culture.kodoom.com/s/AAhyrg
لینک این مطلب در وبلاگ جنبش سبز ملی:
پاسخحذفhttp://khatamisabz.persianblog.ir/post/318
عکس فوق العاده غم انگیز و اثر گذاریه ..اصلا داره با آدم حرف میزنه
پاسخحذفلینک این مطلب در سایت آرمان زنان ایران:
پاسخحذفhttp://zaniran.blogfa.com/post-29.aspx
گاهي يك عكس بهتر و قويتر از صدها سخنراني و صدها مقاله عمل مي كند. خوب نوشته ايد. مثالها هم گويا و جالب هستند. اما هنوز هم مي توان مثالهاي ديگري به اين موارد اضافه كرد.
پاسخحذفموفق باشيد
اين مطلب در وبلاگ "زن ايراني" منتشر شده است:
پاسخحذفhttp://zaneiran.mihanblog.com/post/286