۱۴ آبان ۱۳۸۸

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

سال­ها پیش در روزگاری که ویتنامی­ها جنگ و خشونت را از سر می­گذراندند، "ژنرال لوان" در یکی از خیابان­های سایگون، فردی را به جرم عضویت در جبهه ملی آزادی ویتنام جنوبی (ویت کنگ) هدف گلوله قرار داد و "ادی آدامز" با دوربین خود به شکار این لحظه دهشتناک پرداخت.
انتشار این عکس تکان­دهنده که بعدها به نماد جنگ ویتنام تبدیل شد، خشم مردم را برانگیخت و حتی رقابت­های انتخاباتی آمریکا را متأثر ساخت. برخی قدرتمندی این تصویر و پیام­رسانی پرنفوذش را تا آنجا دانسته اند که آن را در شمار یکی از عوامل موثر در پایان جنگ ویتنام بر می­شمرند.
ژنرال لوان بعدها در آمریکا به پیتزافروشی روی آورد ولی هنوز از پیامدهای آن تصویر در امان نبود آن­چنان­که بر در رستورانش نوشتند: "ما می دانیم تو که هستی!" و او ناگزیر به ترک حرفه اش پرداخت و چندی بعد بر اثر سرطان درگذشت.
آدامز خود در این­باره نوشت: "ژنرال، چریک ویت کنگ را کشت و من ژنرال را با دوربینم کشتم. هنوز عکس قوی­ترین سلاح در دنیاست".

عکس­هایی از این دست با آوازه ای که می­یابند، بیرون از مرزهای یک شهر یا کشور و فراتر از مرزهای زمانی به پیام­رسانی می پردازند و بدون نیاز به شرح و تفسیر، خود به گویاترین گونه ممکن و به زبانی مشترک میان آدمیان به آگاه سازی آنان همت می­گمارند.
در چنین مواردی است که یک تصویر گویاتر از هزار واژه و عبارت عمل می­کند و فراتر از زمان و مکان خود رویدادی را در تاریخ ماندگار می­سازد و پیوسته در انتقال پیام می­کوشد.
عکاسی، ثبت لحظه ای از حال است برای آینده و پلی است که امروز و فردای ما را به دیروزمان پیوند می­زند و فردا با دیدن عکسی از امروز و دیروز، به همان حس پیشین می­رسیم بی­هیچ کهنگی و دگرگونی.
ماندگار شدن خشونت، ترس، شادی، اندوه و... در یک تصویر، آن حس و پیام نهفته در آن رویداد را برای همیشه مانا می­سازد و از این رو می­توان عکس را رسانه ای برای پردوام ساختن یک پیام و انتقال بی کم و کاست آن به آیندگان دانست. (به گمانم آشکار است که تأکیدم در این نوشتار بر عکس­های خبری است)
نمونه­ها فراوانند از عکس­هایی که رخدادی را در قاب خود جاودانه ساخته اند و با فریادی بی­صدا به جریان­سازی و اثرگذاری در میان آدمیان پرداخته اند.
عکس­هایی که به ثبت فروپاشی دیوار برلین پرداخته اند، هنوز شادی و شور مردمی را نشان می­دهند که در دو سوی دیوار با هر وسیله ای به خراب کردن مانعی می­پردازند که نزدیک به 30 سال بین آنان جدایی افکنده بود. این تصاویر از فرو ریختن دیواری خبر می­دهند که بارزترین نماد دوران جنگ سرد بود و ناپدید شدن آن را آغاز دوره نوینی در روابط شرق و غرب دانسته اند.
عکس­هایی که ددمنشی­های روی داده در زندان گوانتانامو را به تصویر کشیده اند، هنوز از سیاه­دلی و ستم­کاری انسان­هایی خبر می­دهند که هم­نوع خود را به زشت­ترین شیوه ای پست می­دارند و خوار می­شمرند.
عکس پرآوازه ای که اعدام نیروهای کمونیست در خیابان­های شانگهای به دست پلیس را نشان می­دهد، از سنگ­دلی جاری میان آدمیان خبر می­دهد که بدین آسودگی مغز هم­نوع خود را بر کف خیابان متلاشی می­کند و یا با آرامش –همانند سربازان کومینتانگ که در آن عکس تماشاگر چنین صحنه ای هستند- به نظاره گری می­پردازد.
"مارگارت بورک وایت" در جنگ کره توانست چهره دیگری از خشونت و سخت­دلی انسان را با دوربین خود ماندگار کند که در آن، یک سرباز کره جنوبی پس از جدا کردن سر سربازی از کره شمالی، شادمان لبخند می­زند.
تصویر "محمد الدوره"، پسر یازده سالی فلسطینی که به همراه پدر در قربان­گاه نظامیان صهیونیست گرفتار شد نیز به نمادی از مظلومیت فلسطینیان و قساوت اسراییلیان بدل شده است. آنان در کنار دیوار و در بی­پناهی کامل، وحشت­زده در خود مچاله شدند و در پاسخ به التماس پدر، تنها گلوله بود که نصیب محمد شد.
در ماه­های اخیر نیز عکسی از ایران، آوازه ای فراتر از مرزهای این کشور یافته و خود به نمادی از یک رویداد درخور توجه بدل شده است. ایرانیان پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با اعتراض به نتایج اعلام شده این انتخابات به خیابان­ها آمدند و در یکی از این ناآرامی­های اعتراضی، دختری بر اثر اصابت گلوله بر کف خیابان­های پایتخت افتاد و با چشمانی باز در حالی­که خون بر چهره اش می­دوید، در دم جان باخت.
تصویر شوک برانگیز قتل "ندا آقاسلطان" که هر بیننده ای را رنجیده و اندوهگین می­ساخت، به سرعت به رسانه­های خبری بین­المللی راه یافت و به نمادی از حرکت اعتراضی ایرانیان تبدیل شد.
این تصویر دردناک و آزاردهنده، بی­نیاز از هر شرح و تفسیر و توضیح، صدای اعتراض مردمی شد که "اعتماد" را خدشه­دار دیده بودند و پیام چنین مردمی را فراتر از مرزهای زمان و مکان ماندگار ساخت.

۱۳ نظر:

  1. این مطلب در سایت "آینده" با نشانی زیر انتشار یافت:
    http://www.ayandenews.com/news/15020/

    پاسخحذف
  2. باریکلا تو آینده خوندم خبرتو .... موفق باشی

    پاسخحذف
  3. این مطلب در سایت "جوان فردا" (سایت جوانان کارگزاران سازندگی استان تهران)در لینک زیر منتشر شد:
    http://www.javanfarda.com/news.aspx?id=2953

    پاسخحذف
  4. مطلب بسيار زيبايي بود
    به شما با اين ذهن باز تبريك مي گم
    اميدوارم موفق باشيد

    پاسخحذف
  5. مقاله شما را در آينده ديدم...
    زيبا و تاثير گذار بود

    پاسخحذف
  6. سلام
    حميد جان انگاري دل تو هوس كتك كرده
    بابا بي خيال
    اصولا به من و تو چه كه اصولگرايي در عكس و سياست چيه
    فعلا اصولگرايي منطقي در سكوت است
    ميگي نه
    از لباس شخصي ها بپرس
    (عبدلي)

    پاسخحذف
  7. سوژه جالبی است. البته از این عکسهای خبری مانگار مثالهای فراوانی وجود دارد و می توانی این مطلب را حسابی بسط بدهی. عکس مربوط به نشست سران سه ابرقدرت در سعد آباد تهران در زمان جنگ جهانی، عکس ورود حضرت امام به ایران پس از تبعید، عکس روزنامه اطلاعات با تیتر (شاه رفت) و...

    پاسخحذف
  8. این مطلب در پایگاه اینترنتی (مرکز خبر و اطلاعات ایرانیان) درج شد:
    http://culture.kodoom.com/s/AAhyrg

    پاسخحذف
  9. لینک این مطلب در وبلاگ جنبش سبز ملی:
    http://khatamisabz.persianblog.ir/post/318

    پاسخحذف
  10. عکس فوق العاده غم انگیز و اثر گذاریه ..اصلا داره با آدم حرف میزنه

    پاسخحذف
  11. لینک این مطلب در سایت آرمان زنان ایران:
    http://zaniran.blogfa.com/post-29.aspx

    پاسخحذف
  12. گاهي يك عكس بهتر و قويتر از صدها سخنراني و صدها مقاله عمل مي كند. خوب نوشته ايد. مثالها هم گويا و جالب هستند. اما هنوز هم مي توان مثالهاي ديگري به اين موارد اضافه كرد.
    موفق باشيد

    پاسخحذف
  13. اين مطلب در وبلاگ "زن ايراني" منتشر شده است:
    http://zaneiran.mihanblog.com/post/286

    پاسخحذف