هر اندازه کاربرد این پدیده جوان در میان جوامع فراگیر میشود، حضور تبلیغات نیز در آن وسعت مییابد و اندک اندک تبلیغات اینترنتی نیز در کنار تبلیغات سنتی حضور خود را به رخ مخاطبان میکشند و امروزه میتوان در کنار تبلیغات چاپی (روزنامه، مجله، بروشور،...)، تبلیغات پخشی (رادیو، تلویزیون، ماهواره،...)، تبلیغات محیطی (تابلوها و دیوارهای شهری، بدنه اتوبوسها،...)، و دیگر گونههای تبلیغاتی مانند برپایی نمایشگاه و یا دادن هدیه، "تبلیغات اینترنتی" را نیز به رسمیت شناخت.فرش دستباف ایران به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی ایران که مایه ارتزاق بخشی از جامعه است و اشتغالزایی و ارزآوری را همراه هم دارد، در سالیان گذشته کم و بیش از گونههای متنوع تبلیغات برای شناساندن خویش بهره برده است و هرچند این تبلیغات ویژه و درخور توجه نبوده اند اما به هر روی چه در صداوسیمای داخلی، چه در شبکههای ماهواره ای و چه بر صفحات کاغذین نشریات و یا در قالب نمایشگاههای داخلی و برونمرزی از این ابزارهای مرسوم تبلیغاتی سودی کمینه جسته و بخت خود را آزموده است.
اما فضای وب هنوز -در سنجش با بسیاری از کالاها- با فرش ایرانی بیگانه است و تبلیغ این محصول در اینترنت، پراکنده، کم شمار و ناچیز است. وجود برخی پایگاههای خبری و اطلاعرسان درباره فرش ایرانی و یا برخی پایگاههای اینترنتی که به حراج فرش اختصاص دارند را نمیتوان بهرهمندی فرش از تبلیغات اینترنتی نامید و این عروس زیبا و خرامان، صحنه ای فراختر برای خودنمایی و به رقص درآمدن میطلبد.
تبلیغات اینترنتی برتریهایی نسبت به تبلیغات سنتی دارند که میتوان از آنها برای جذب آگاهانه مخاطب سود جست. نمونه اینکه روبهرو شوندگان با این گروه از تبلیغات، سطح سواد و دانش بالاتری دارند و بیسوادان یا کودکان مخاطب این گونه از تبلیغات نیستند و بر این پایه میتوان مخاطبانی چینش شده و پالوده را فراروی خویش دید.
از سوی دیگر فضای اینترنت دوسویه و تعاملی است و تبلیغکننده میتواند با گیرنده پیام تبلیغی، داد و ستد اطلاعاتی همزمان و کم هزینه داشته باشد و واکنش مخاطب و بازخورد پیام خود را هم آسانتر از دیگر گونههای تبلیغ دریافت کند.
مخاطب در این گونه از تبلیغات میتواند به آسانی، کم هزینه و به سرعت، اطلاعاتی افزونتر از تبلیغ کننده درخواست کند و اطلاعات تازه و فراوانی را دریافت کند در حالیکه در تبلیغات سنتی که در رادیو و تلویزیون و مطبوعات رایج است، تنها اطلاعاتی فشرده و تیتروار ارایه میشود.
تبلیغ در فضای وب، امکان تغییر و دگرگونی در هر لحظه را داراست و با کمترین هزینه و در اندک زمانی به هنگام میشود و تغییر چهره میدهد در حالی که تبلیغات سنتی از این توان بیبهره اند.
در ایران امروز که کاربران برای بهره مندی از خدمات اینترنت آن هم با سرعتی پایین ناچار به پرداخت هزینه هستند، شاید کسی کاربر مطلوب تبلیغات نباشد اما مگر قرار است در تا همیشه بر همین پاشنه بچرخد و مگر جز این است که شمار این کابران مدام رو به افزایش است و تازه مگر بیشترین نگاه در تبلیغ فرش دستباف به مخاطبان آن سوی مرزها نیست؟
در شرایط امروز در بسیاری از کشورهای دنیا بهسان ایران ما ضریب نفوذ اینترنت پایین است اما به هر حال بخشی از باشندگان کنونی کره خاک –که شمارشان به شدت رو به افزایش است- کاربر اینترنت و مخاطب تبلیغات اینترنتی هستند و شایسته نیست تا مبلغان فرش ایرانی بر این گروه چشم بپوشند.
هرچند هنوز تبلیغات سنتی مشتریان بیشتری را جذب میکنند و دسترسی بهتری به آنها وجود دارد اما رشد شتابنده اینترنت و امکانات آن ناگزیر ما را به اندیشیدن در این عرصه فرا میخواند چنان که فضای وب در کشورهایی که به ضریب نفوذ اینترنت بالاتری دست یافته اند، لبریز است از تبلیغات آنلاین در پایگاههای اینترنتی، پادکستهای تبلیغاتی، بنرهای تبلیغاتی در وب سایتها و وبلاگها، نمایشگاههای مجازی عرضه کالا، راه اندازی پایگاههای اختصاصی تبلیغ کالا، ارسال ایمیلهای تبلیغاتی برای کاربران، پایگاههای اینترنتی ویژه حراج کالا یا فروش آنلاین و... و یا دیگر گونههایی که هر روز نو میشوند و شیوه ای تازه مییابند مانند امکان تبلیغ هوشمندانه ای که موتور جستوجوی گوگل فراهم آورده است و کاربران خود را با تبلیغی متناسب با محتوایی که در پی آن هستند روبهرو میسازد و مشتریان و مخاطبان واقعی را به سوی پایگاه اینترنتی، کالا یا تجارتی خاص میکشاند.
بیگمان تبلیغ سنتی هنوز موثرتر، قویتر و پرمخاطبتر است اما هزینه ای افزونتر، تغییرپذیری کمتر و تعاملی معمولاً یک سویه با مخاطب دارد و چنین مینماید که ناگزیر است بخشی از قلمروی خود را به کاربران فضای وب واگذار کند.
از سوی دیگر کمپینهای موفق تبلیغاتی مجموعه ای از رسانهها را برای تبلیغ کالا یا خدمات خود به کار میگیرند و تنها با اتکا به یک رسانه، امیدی به کامیابی ندارند و از این زاویه نیز حرکت به سوی تبلیغات اینترنتی برای فرش ایرانی یک ضرورت است. به ویژه آن که هر از گاهی از متولیان فرش ایران میشنویم که در اندیشه رفتن به سوی تجارت الکترونیک برای این محصول و داد و ستد اینترنتی فرش ایرانی هستند و اگر چنین باشد، ناگزیر باید از هم اکنون حضوری قوی در فضای وب را تجربه کنیم.
اما فضای وب هنوز -در سنجش با بسیاری از کالاها- با فرش ایرانی بیگانه است و تبلیغ این محصول در اینترنت، پراکنده، کم شمار و ناچیز است. وجود برخی پایگاههای خبری و اطلاعرسان درباره فرش ایرانی و یا برخی پایگاههای اینترنتی که به حراج فرش اختصاص دارند را نمیتوان بهرهمندی فرش از تبلیغات اینترنتی نامید و این عروس زیبا و خرامان، صحنه ای فراختر برای خودنمایی و به رقص درآمدن میطلبد.
تبلیغات اینترنتی برتریهایی نسبت به تبلیغات سنتی دارند که میتوان از آنها برای جذب آگاهانه مخاطب سود جست. نمونه اینکه روبهرو شوندگان با این گروه از تبلیغات، سطح سواد و دانش بالاتری دارند و بیسوادان یا کودکان مخاطب این گونه از تبلیغات نیستند و بر این پایه میتوان مخاطبانی چینش شده و پالوده را فراروی خویش دید.
از سوی دیگر فضای اینترنت دوسویه و تعاملی است و تبلیغکننده میتواند با گیرنده پیام تبلیغی، داد و ستد اطلاعاتی همزمان و کم هزینه داشته باشد و واکنش مخاطب و بازخورد پیام خود را هم آسانتر از دیگر گونههای تبلیغ دریافت کند.
مخاطب در این گونه از تبلیغات میتواند به آسانی، کم هزینه و به سرعت، اطلاعاتی افزونتر از تبلیغ کننده درخواست کند و اطلاعات تازه و فراوانی را دریافت کند در حالیکه در تبلیغات سنتی که در رادیو و تلویزیون و مطبوعات رایج است، تنها اطلاعاتی فشرده و تیتروار ارایه میشود.
تبلیغ در فضای وب، امکان تغییر و دگرگونی در هر لحظه را داراست و با کمترین هزینه و در اندک زمانی به هنگام میشود و تغییر چهره میدهد در حالی که تبلیغات سنتی از این توان بیبهره اند.
در ایران امروز که کاربران برای بهره مندی از خدمات اینترنت آن هم با سرعتی پایین ناچار به پرداخت هزینه هستند، شاید کسی کاربر مطلوب تبلیغات نباشد اما مگر قرار است در تا همیشه بر همین پاشنه بچرخد و مگر جز این است که شمار این کابران مدام رو به افزایش است و تازه مگر بیشترین نگاه در تبلیغ فرش دستباف به مخاطبان آن سوی مرزها نیست؟
در شرایط امروز در بسیاری از کشورهای دنیا بهسان ایران ما ضریب نفوذ اینترنت پایین است اما به هر حال بخشی از باشندگان کنونی کره خاک –که شمارشان به شدت رو به افزایش است- کاربر اینترنت و مخاطب تبلیغات اینترنتی هستند و شایسته نیست تا مبلغان فرش ایرانی بر این گروه چشم بپوشند.
هرچند هنوز تبلیغات سنتی مشتریان بیشتری را جذب میکنند و دسترسی بهتری به آنها وجود دارد اما رشد شتابنده اینترنت و امکانات آن ناگزیر ما را به اندیشیدن در این عرصه فرا میخواند چنان که فضای وب در کشورهایی که به ضریب نفوذ اینترنت بالاتری دست یافته اند، لبریز است از تبلیغات آنلاین در پایگاههای اینترنتی، پادکستهای تبلیغاتی، بنرهای تبلیغاتی در وب سایتها و وبلاگها، نمایشگاههای مجازی عرضه کالا، راه اندازی پایگاههای اختصاصی تبلیغ کالا، ارسال ایمیلهای تبلیغاتی برای کاربران، پایگاههای اینترنتی ویژه حراج کالا یا فروش آنلاین و... و یا دیگر گونههایی که هر روز نو میشوند و شیوه ای تازه مییابند مانند امکان تبلیغ هوشمندانه ای که موتور جستوجوی گوگل فراهم آورده است و کاربران خود را با تبلیغی متناسب با محتوایی که در پی آن هستند روبهرو میسازد و مشتریان و مخاطبان واقعی را به سوی پایگاه اینترنتی، کالا یا تجارتی خاص میکشاند.
بیگمان تبلیغ سنتی هنوز موثرتر، قویتر و پرمخاطبتر است اما هزینه ای افزونتر، تغییرپذیری کمتر و تعاملی معمولاً یک سویه با مخاطب دارد و چنین مینماید که ناگزیر است بخشی از قلمروی خود را به کاربران فضای وب واگذار کند.
از سوی دیگر کمپینهای موفق تبلیغاتی مجموعه ای از رسانهها را برای تبلیغ کالا یا خدمات خود به کار میگیرند و تنها با اتکا به یک رسانه، امیدی به کامیابی ندارند و از این زاویه نیز حرکت به سوی تبلیغات اینترنتی برای فرش ایرانی یک ضرورت است. به ویژه آن که هر از گاهی از متولیان فرش ایران میشنویم که در اندیشه رفتن به سوی تجارت الکترونیک برای این محصول و داد و ستد اینترنتی فرش ایرانی هستند و اگر چنین باشد، ناگزیر باید از هم اکنون حضوری قوی در فضای وب را تجربه کنیم.
اين مطلب در سايت اطلاع رساني فرش ايران به نشاني زير نقل شد:
پاسخحذفhttp://www.carpetour.com/fa/part.asp?p=2013&AID=20422
اين مطلب در سامانه اطلاع رساني مركز ملي فرش ايران هم در نشاني زير درج شده است:
پاسخحذفhttp://incc.ir/fa/News/FormDisplay.aspx?ID=3248
سلام - با قرمز به روزم
پاسخحذف