پیامرسانی بر این جایگاه قرار میگیرد و بیواسطه و رو در رو با آنانی که گرداگردش را گرفته اند سخن میگوید. چشم در چشم مخاطبان میدوزد و پیامهایش را عرضه میدارد. واژگانی در حد و اندازه درک مخاطبانش برمیگزیند و پیام خویش را در قالب این واژگان به گیرندگان آن میفرستد. به آسانی و در لحظه، بازخورد پیامش را نیز دریافت میکند.
آنان که گرد او حلقه زده اند، اغلب به اعتبار و وثوق گفته هایش بهسان منبعی اطمینانبخش باور دارند و در برابر پیامهایی که میفرستد سدی دفاعی برنمیگزینند. بیشترشان به خواست خود و با گزینشی شخصی خود را در معرض این پیامها قرار داده اند و از این رو تأثیرپذیری خوبی دارند.
همین که فرستنده پیام احساس کند که مخاطبان دچار خستگی یا حواس پرتی شده اند، با افت و خیز بخشیدن به صدای خویش یا با سهیم کردن مخاطبان در گفتار خود و پرسیدن پرسشی از آنان و یا با طلب واکنشی مانند فرستادن درود بر آخرین پیامبر و خاندانش، هوش و حواس مخاطب را در اختیار میگیرد و باز به پیامرسانی مشغول میشود.
این شیوه از برقراری ارتباط و پیامرسانی که سالیان و سده های متمادی بهترین نمود آن در ماه محرم و در مساجد و تکایای سراسر ایران به چشم آمده است، با همه ویژگی های خود آن چنان استوار شده که بسیاری از اندیشمندان حوزه ارتباطات، "منبر" را "رسانه اسلام" نامیده اند.منبرنشینان و روضه خوانان در ماه محرم و ایام سوگواری مشابه، به ارتباط گران و پیام رسانان وقایع صدر اسلام بدل شده اند که به ویژه به بازتاب رخداد کربلا و حماسه عاشورا میپردازند.
این پیام رسانان گاه خاطرات و روایتهای قیام خونین کربلا را بازگو میکنند، گاه شرح زندگی، مبارزه و شهادت کاروان نینوا را حکایت میکنند، گاه فلسفه قیام حسینی را تبیین میکنند، گاه از ضرورت رویارویی و ناسازگاری با ظلم و زور و فساد سخن میگویند و با بیانهای گونه گون، آیین فراگیر آزادگی و ظلم ستیزی را گسترش میدهند.
روضه خوانان که پیام رسانان عاشورا از رسانه منبرند، همواره در معرض دید و در دسترس مخاطبان بوده اند. این نزدیکی موجب همگونی و شناخت بیشتر آنان از گیرندگان پیام شده و همواره برقراری ارتباط دوسویه را تسهیل کرده است.
منبرنشینان چندان در پی بهره گیری از ابزار و فناوریهای نو و پیچیده نبوده و به طبیعت زندگی مردم نزدیکترند. واژگان انتخابی و بیانشان به توده مردم نزدیک بوده است. هم سخن و هم زبان مخاطبان بوده و در ارسال پیام به گیرندگان آن با دشواری کمتری دست و پنجه نرم کرده اند.
پیام رسانان محرم، معمولاً سوا از حاکمان و مستقل از منافع حاکمیتی بوده و در پیوند مستقیم با رعایا میزیسته اند. این نزدیکی با توده مردم، بی نیازی به زمامداران و آزادی از سلطه حکام، به بقا و ماندگاری آنان در میان مردم یاری رسانده است و پذیرش پیامشان از سوی مخاطبان را آسانتر کرده است.
تکیه زنندگان بر منبر، پرشمار و پرتنوع بوده اند. گوناگونی، فراوانی و پراکندگی آنان در شهرها و روستاهای کشور نیز به دوامشان یاری رسانده است و آنان را از واپایش، نظارت و سانسور حکومت تا اندازه بسیاری در امان داشته است.
ارتباط گران عاشورایی پیام های محرم را با بهره گیری از ارتباطات میان فردی، رو در رو، چهره به چهره و بیواسطه، با اثرگذاری بیشتری منتقل کرده و این پیامها را چه از نظر محتوایی و چه به لحاظ شکلی به گونه ای که به زبان و درک مردم نزدیک تر باشد ارایه میکرده اند.
پیروزی خون بر شمشیر، دوری جستن از ذلت، زیبنده دیدن شهادت و ایثار، همه روز را عاشورا و همه جا را کربلا دانسن، سرفرود نیاوردن در برابر دشمنان حق و راستی، آزادگی و شجاعت، پیرایش دین از انحرافات، سفارش به نیکی و بازداشتن از بدی، و... از جمله پیامهایی است که از رسانه منبر گاه در قالب حکایات واقعه کربلا و گاه در شکل و شمایل تفسیری و توضیحی از انگیزه ها و علل رخداد عاشورا به مخاطبان رسیده است.
ناروا نیست اگر این سکوی چند پله ای را رسانه ای مهم، موثر، پرمخاطب و پرنفوذ در رساندن پیامهای ماه محرم، حماسه عاشورا و رویداد کربلا بدانیم.
در پیوند با این نوشتار:
کارکردهای پیام در محرم ؛
سادگی و پیچیدگی در پیامهای محرم ؛
دین در تلویزیون و گردی که گردو نیست!
آنان که گرد او حلقه زده اند، اغلب به اعتبار و وثوق گفته هایش بهسان منبعی اطمینانبخش باور دارند و در برابر پیامهایی که میفرستد سدی دفاعی برنمیگزینند. بیشترشان به خواست خود و با گزینشی شخصی خود را در معرض این پیامها قرار داده اند و از این رو تأثیرپذیری خوبی دارند.
همین که فرستنده پیام احساس کند که مخاطبان دچار خستگی یا حواس پرتی شده اند، با افت و خیز بخشیدن به صدای خویش یا با سهیم کردن مخاطبان در گفتار خود و پرسیدن پرسشی از آنان و یا با طلب واکنشی مانند فرستادن درود بر آخرین پیامبر و خاندانش، هوش و حواس مخاطب را در اختیار میگیرد و باز به پیامرسانی مشغول میشود.
این شیوه از برقراری ارتباط و پیامرسانی که سالیان و سده های متمادی بهترین نمود آن در ماه محرم و در مساجد و تکایای سراسر ایران به چشم آمده است، با همه ویژگی های خود آن چنان استوار شده که بسیاری از اندیشمندان حوزه ارتباطات، "منبر" را "رسانه اسلام" نامیده اند.منبرنشینان و روضه خوانان در ماه محرم و ایام سوگواری مشابه، به ارتباط گران و پیام رسانان وقایع صدر اسلام بدل شده اند که به ویژه به بازتاب رخداد کربلا و حماسه عاشورا میپردازند.
این پیام رسانان گاه خاطرات و روایتهای قیام خونین کربلا را بازگو میکنند، گاه شرح زندگی، مبارزه و شهادت کاروان نینوا را حکایت میکنند، گاه فلسفه قیام حسینی را تبیین میکنند، گاه از ضرورت رویارویی و ناسازگاری با ظلم و زور و فساد سخن میگویند و با بیانهای گونه گون، آیین فراگیر آزادگی و ظلم ستیزی را گسترش میدهند.
روضه خوانان که پیام رسانان عاشورا از رسانه منبرند، همواره در معرض دید و در دسترس مخاطبان بوده اند. این نزدیکی موجب همگونی و شناخت بیشتر آنان از گیرندگان پیام شده و همواره برقراری ارتباط دوسویه را تسهیل کرده است.
منبرنشینان چندان در پی بهره گیری از ابزار و فناوریهای نو و پیچیده نبوده و به طبیعت زندگی مردم نزدیکترند. واژگان انتخابی و بیانشان به توده مردم نزدیک بوده است. هم سخن و هم زبان مخاطبان بوده و در ارسال پیام به گیرندگان آن با دشواری کمتری دست و پنجه نرم کرده اند.
پیام رسانان محرم، معمولاً سوا از حاکمان و مستقل از منافع حاکمیتی بوده و در پیوند مستقیم با رعایا میزیسته اند. این نزدیکی با توده مردم، بی نیازی به زمامداران و آزادی از سلطه حکام، به بقا و ماندگاری آنان در میان مردم یاری رسانده است و پذیرش پیامشان از سوی مخاطبان را آسانتر کرده است.
تکیه زنندگان بر منبر، پرشمار و پرتنوع بوده اند. گوناگونی، فراوانی و پراکندگی آنان در شهرها و روستاهای کشور نیز به دوامشان یاری رسانده است و آنان را از واپایش، نظارت و سانسور حکومت تا اندازه بسیاری در امان داشته است.
ارتباط گران عاشورایی پیام های محرم را با بهره گیری از ارتباطات میان فردی، رو در رو، چهره به چهره و بیواسطه، با اثرگذاری بیشتری منتقل کرده و این پیامها را چه از نظر محتوایی و چه به لحاظ شکلی به گونه ای که به زبان و درک مردم نزدیک تر باشد ارایه میکرده اند.
پیروزی خون بر شمشیر، دوری جستن از ذلت، زیبنده دیدن شهادت و ایثار، همه روز را عاشورا و همه جا را کربلا دانسن، سرفرود نیاوردن در برابر دشمنان حق و راستی، آزادگی و شجاعت، پیرایش دین از انحرافات، سفارش به نیکی و بازداشتن از بدی، و... از جمله پیامهایی است که از رسانه منبر گاه در قالب حکایات واقعه کربلا و گاه در شکل و شمایل تفسیری و توضیحی از انگیزه ها و علل رخداد عاشورا به مخاطبان رسیده است.
ناروا نیست اگر این سکوی چند پله ای را رسانه ای مهم، موثر، پرمخاطب و پرنفوذ در رساندن پیامهای ماه محرم، حماسه عاشورا و رویداد کربلا بدانیم.
در پیوند با این نوشتار:
کارکردهای پیام در محرم ؛
سادگی و پیچیدگی در پیامهای محرم ؛
دین در تلویزیون و گردی که گردو نیست!
حیف که برخی از منبرنشینان قدر و منزلت جایگاهشان را به درستی درک نمی کنند و شأن آن را آنطور که لازم است رعایت نمی کنند.
پاسخحذفناروا نیست اگر این سکوی چند پله ای را رسانه ای مهم، موثر، پرمخاطب و پرنفوذ در رساندن پیام...
پاسخحذفنه بهراستی ناروا نیست و منبر دقیقا همین ویژگی را دارد. اما بازخورد پیام لزوما در این رسانه ، یعنی منبر، وجود ندارد یا لااقل در همه جا دیده نمیشود.
این بستگی به نوع منبر و سخنران و مراسمی دارد که برپا شده است.
پاینده باشی
منبر، تریبون اسلام است. واعظان و سخنوران مذهبی در طول تاریخ ایران اسلامی از این تریبون استفاده کرده اند. کربلا هم که نمک همه محافل مذهبی است.
پاسخحذف