۱۲ تیر ۱۳۸۸

رکوردی دیگر برای ما

نیمه شب بیست و یکم خردادماه در هنگامه ای که تنها چند ساعتی به آغاز رأی گیری برای انتخاب بالانشین دولت دهم باقیمانده بود، سامانه پیامک در سراسر کشور از کار افتاد.
پیش از آن مسوولان امنيتي كشور به هشداردهي در زمينه توانایی تکثیر پیام‌های مخرب از طریق این سامانه به ویژه در فضای رقابت‌های انتخاباتی پرداخته بودند و از قابل پيگيري و رديابي بودن این پیامک‌ها و برخورد با كساني كه از طريق پيامك به دنبال تخريب بروند سخن گفته بودند. (وای بر پیامک فرست) از سوی دیگر کمیته صیانت از آرای نامزد اصلاح طلبان در این انتخابات از احتمال قطعی سامانه ارسال پیامک ابراز نگرانی کرده بود و از مسوولان مخابرات چنین پاسخ شنیده بود که مشکلی در کار نیست و با دقت و حساسیت افزونتری بر شبکه تلفن همراه کشور نظارت خواهد شد.
به هر روی، گمان‌ها جامه باور پوشیدند و تنها به فاصله کمتر از 9 ساعت به آغاز رأی گیری، دیگر کسی را یارای فرستادن پیامک نبود.
واکنش کارگزاران این سامانه، گفته‌هایی مبهم و باورناپذیر بود از این دست که: "مشکلات فنی بروز کرده است"، "توضیح خواهیم داد"، "قطعی از سوی مخابرات نبوده است"، "مردم صبر پیشه کنند"،... و طرفه آنکه در تمام روزهایی که باشندگان ایران از این سامانه بی بهره بودند، نه تنها آگاهی‌رسانی شفافی در این باره صورت نپذیرفت و نه تنها کوچکترین پوزشی به پیشگاه مردم ارایه نشد، که به روشنی از علت این قطعی و گسست، ابراز بی اطلاعی شد!
مردم البته هوشیارتر از پندار و گمان بالانشینان بودند و کاربران این سامانه در درون خود پاسخی قانع کننده برای انسداد این شیوه از انتشار پیام داشتند.
این مردم آنانی هستند که با تلفن‌های همراه خود، سیاست را هم به طنز و سرگرمی بدل ساخته اند و سامانه پیامک را با بهره گیری از خلاقیت طنازانه و شوخ خود به عرصه ای تازه برای تبلیغات سیاسی تبدیل کرده اند.
ایرانیان نسل‌های پیاپی در تاریخ گذشته این سرزمین به استبداد آشنا بوده و به گفتن حرف‌های دل خود در لفافه خو کرده اند و از همین روست که مردمی شوخ و طنز پردازند و امروز هم در ساخت و فرستادن پیامک‌ها مراد و خواسته خود را در کمتر از 100 کاراکتر به خوبی و خلاقانه بیان می‌کنند.
این مردم نیک درمی‌یابند که وقتی برای قطعی سامانه پیامک، اطلاع رسانی روشنی در کار نیست و وقتی دولتمردان حاضرند زیان میلیاردی ناشی از انسداد این سامانه را پذیرا باشند و بر درآمد چشمگیر پیام رسانی های پیامکی کاربران تلفن همراه چشم بپوشند، ناگزیر حکایت دیگری نگاشته شده است و تدابیر امنیتی علت قانع کننده تری برای آن به شمار می‌آید.
به هر روی پس از نزدیک به سه هفته و در حالی که ده‌ها میلیون کاربر تلفن همراه به بی‌پیامکی عادت کرده بودند، سرانجام این سامانه خدمت از سر گرفت و ما ماندیم و رکوردی در قطعی پیامک که بعید است در دنیای ارتباطی و اطلاعاتی امروز، کشوری توان شکستن این رکورد را داشته باشد!

۶ نظر:

  1. کم کم دارم به این حرف اعتقاد پیدا می کنم که در ایران همه چیز ممکن است.

    پاسخحذف
  2. ايرانيان سالهاي سال نشان داده اند كه براي خلق قصار الحكم و نغز اللطائف و لفافه گويي كم ندارند از حكايات پندآموز بوستان تا داستانهاي گونه گون كليله و دمنه گرفته تاكنون. بالانشين ها هم بد نكرده اند فقط تجربه قرون و اعصار را گرامي داشته اند همين.

    پاسخحذف
  3. باز هم ناشکر باشید
    رکوردی دیگر هم نصیبمان شد
    آی کتاب گینس کجاست

    پاسخحذف
  4. رکوردشکنی ما ادامه دارد. اس ام اس ها دوباره قطع شدند. احتمالا به خاطر 18 تیر!!

    پاسخحذف
  5. besiyar ziba bod vaghean ham hamine take mikhad in vaz edame peyda kone?...
    ali pahlavani

    پاسخحذف
  6. ميشه گفت زمان شاه رو سپري ميكنيم از نظره من هيچ تفاوتي با انگليس و ايتاليا نداريم مثلا مثلا كشور اسلامي هستيم

    پاسخحذف